Bzz Bzz

Nu har jag precis lärt mig något nytt och faktiskt ganska intressant, ibland är det bra med fysikböcker =P
Bin och flera andra insekter och vissa fåglar kan se UV-ljus.!!!
Detta måste ju helt enkelt göra så att deras värld ser lite annorlunda ut än våran??!

http://www.bioresurs.uu.se/bilagan/pdf/bilagan1_2007_13-20.pdf

Kolla på bilderna med tussilago =) Så vill jag att min värld också ska se ut!
GULT ÄR FULT! Tänk vilka fina blommor!!

Men egentligen.. vilken färg har saker och ting?! Jag menar vi ser ju att en tussilago är gul, men bina ser den som ljuslila!?
Här är en länk med massa bilder på blommor och hur de ser ut i olika ljus... Skummis..
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Ibland blir man lite fundersam på världen.. det är inte så lätt ändå..
Himlen är blå pga att atmosfären sprider det blåa ljuset från solen i alla riktningar och vi ser en blå himmel =)
Ingen reflektion med havet alltså...

Man lär sig något nytt varje dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback